Vyhledávání

Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

Recenze Zoom G1n/G1xn

Menší recenze kytarového multiefektu Zoom G1xn

Japonská firma ZOOM vyrábí multiefekty již skoro 20 let a docela dobrou reputaci si získala ještě v 90. letech analogovými multiefekty Zoom 1010 a dalšími. Zásadním produktem, který znamenal masivní rozšíření multiefektů firmy ZOOM, byl bezesporu model 505 a  následný 505 II - jednoduchý multiefekt za nízkou cenu, který si ,zejména začínající kytaristé, po celém světě oblíbili.  Já jsem kdysi 505 II taky vlastnil, vzpomínám si na příšerný zkreslení a modely zesilovačů, naopak docela se mi líbily chorusy,reverb a  delay (byť tam byl max 1s delay, jestli si dobře vzpomínám).  Model Zoom G1n je tedy dalším pokračovatelem této slavné série.

Na trhu existují dvě varianty multiefektu - G1xn s pedálem a verze G1n bez pedálu.  Já si vybral variantu s pedálem a ny kytary.cz jsem si jej koupil za cca 1700,- (nevím už přesně). Potěšující bylo, že součástí balení byl již napájecí adaptér, což u levných multiefektů spíše nebývá zvykem.  Jinak Zoom G1n umí pracovat i na baterie, nedokáži si ale představit, že bych to na koncertě "risknul".

Po vybalení a zapojení je zde první menší zklamání - multiefektu opět chybí vypínací/zapínací tlačítko - takže multiefekt se zapne v momentě, kdy do něj zapojíte kytarový kabel, což mi příjde dost nešikovné.  Bohužel tímto "nešvarem" trpí většina levných multiefektů.

Ovládání je snadné a pokud jste někdy měli nějakej starší  multiefekt ZOOM, rychle si na ovládání G1n zvyknete - opět sešlápnutí obou přepínačů způsobí "bypass" signálu a zapne se ladička, pokud podržíte oba spínače déle, aktivuje se úplné zltumení signálu "mute" a opět ladička. Ladička je stejná jako na ZOOM 505 II, opět se na displeji objevují názvy tónů (umí ladit i půltóny!) a vedle tónu "rotuje" kruh dle toho, zda jste pod nebo nad tónem. Není však tolik přesná jako kvalitní ladičky a proto tu ZOOMovskou používám spíše jen během koncertu na doladění.

Přepínání zvuků se provádí lehce pomocí dvou hlavních "nožních" přepínačů, kterými listujete nastavenými zvuky  nahoru a dolu.

Ovládání nastavení presetů a "patchů" (zvuků) je opět intuitivní a jednoduché - jedním velkým otočným ovladačem volíte sekci efektů (např. zkreslení, EQ, modulační efekty atd.) a druhým ovladačem vybíráte konkrétní vlastnost vybrané sekce efektů (u simulací aparaátů přepínáte mezi konkrétními modely, u reverbu si vybíráte typ reverbu apod).  Pokud u nějaké sekce stisknete nějaký s přepínačů, celá sekce se vypne, což tedy umožňuje vypnout např. simulace aparátů v případě, že ZOOM máte zapojený do kytarového komba apod.

Verze G1xn obsahuje i pedál, který můžete přiřadit různým efektům  a využít jej tedy např. jako kvákadlo, volume pedál, ovládat např. délku dozvuku u ozvěn apod.  Já jej zkoušel využít jako volume pedál a bohužel to se mi příliš nedařilo - pedál na tomto efektu je totiž hodně citlivý a nelze nastavit např. jen částečné ztlumení signálu (jako to šlo např u konkurenčního Digitechu RP200). Takže ve výsledku, pokud je pedál sešlápnut k zemi, nehraje žádný zvuk, pokud jej trošku sešlápnete, hlasitost "vylítne" skoro na maximum. Zkoušel jsem pedál kalibrovat dle návodu, bohužel se to nezlepšilo.  Lepší je použití pedálu u kvákadla nebo úrovně zkreslení...

A co tedy Zoom G1n/xn nabízí za efekty? Nejprve zmíním jednotlivé sekce:

COMP/EFX - docela dobrý kompresor, dále tremolo, Phaser, ring modulator, Booster, Auto Wah, Slow attack (pomalý nástup tónu), Pedal VOX a Pedal CRY (kvákadla)
DRIVE - simulace kytarových zesilovačů  a zkreslovacích krabiček - Fender Twin reverb, VOX AC 30, Fender Tweed Bassman, HiWATT Custom 100, Marshall Stack, Marshall JCM2000, Marshal Crunch ´59, Peavy 5150  Drive, Boss OD-1 Overdrive, Fuzz face, Lead, Extreme Distorsion, Matchless Hot box, Mesa Boogie Dual, Zoom clean, Zoom Neos, ProCo Rat, Marshall Governor, Marshall JCM800, Mesa Boogie MkIII,  Akustický simulátor
EQ  - třípásmový EQ (160Hz, 800Hz a 3,2kHz), u každé z frekvencí lze nastavit zvýraznění či utlumení až   +18  až - 18db
ZNR/AMP - redukce šumu (nastavitelná úroveň 1 - 10 a nebo OFF)  a simulace reproduktorů kytarových aparátů (combo, bright combo, stack)
DELAY - Delay, Tape echo, Analog Delay a Ping Pong delay - u každého z nich nastavitelný počet opakování a  perioda (max cca 5s)
MODULATION - modulační efekty - Chorus, Ensemble, Flanger, Step, Pitch shift, Mono pitch,HPS (harmonický pitch shifter), Vibrato, Pitch bend a Delay
REVERB - dozvuk - Hall, Room, Arena, Spring, Tiled room

Každou z těchto sedmi sekcí můžete zcela deaktivovat a u každé ze sekcí se nachází i ovladač parametrů, jímž dále ovlivňujete aktuálně nastavený efekt - u simulace modelů apraátů si  např. tedy nastavíte úroveň zesílení/zkreslení GAIN (0-30). Můžete rovněž nastavit i základní úroveň hlasitosti právě editovaného patche (hlasitost 0 - 100).

Ukládání aktuálně upravovaného "zvuku" se po té provádí pomocí tlačítka "store", přepínači si pak zvolíte "místo" či banku, kam zvuk chcete uložit a opakovaným stiskem "store" je zvuk uložen. Je tedy i docela snadné zvuky kopírovat do jiných banků.

Další zajímavou funkcí přístroje je automatický bubeník, který obsahuje řadu přednastavených bicích linek (tzv. patterns) a který může být docela užitečný při domácím cvičení.

Co se týká dalších parametrů, tak určitě důležitá je i kvalita A/D převodníku  přístroje a samplovací frekvence - na tom je Zoom G1xn opravdu dobře - převodník je 24bitový (což je dnešní standard v audio technice) a samplování je dokonce prováděno  při 96kHz.  Ve výsledku by tak tón kytary neměl být průchodem přes tento multiefekt nijak "degradován".

Praktické zkušenosti

Zooma používám před lampovým Laney Cub 10 hlavně pro dozvukové efekty (delay, reverb), lehké EQ (trošku zvýraznit výšky)  a rovněž využívám některé presety pro sólový zvuk, tam se mi dobře osvědčil kompresor z multiefektu. Naopak vypnuté mám veškeré simulace zesilovačů a komb.  Zatím jsem na G1xn odehrál jen dva koncerty, takže nemůžu podat nějaké obšírnější zkušenosti, ovládání mi ale příjde pohodlné, přepínání zvuků na koncertě je v pohodě, možná by  přepínače mohly být trochu více vzdálené od sebe, aby měl člověk větší jistostu, zda nestiskne druhý přepínač a nezvolí jiný zvuk... ale pokud nemáte maxi nohu, nemělo by se Vám to stát :). Zvuk skvěle doplňuje lampového Laneyho, lehké EQ výšek zvuk dle potřeby dokáže více projasnit apod.

Doma jsem testoval na sluchátkách kvalitu simulací aparátů a reproduktorů - no musím říct, že Zoom udělal v tomto ohledu hodně práce  - od starších modelů 505 a 505II  kvalitu zkreslení dost zlepšil  - ale i nyní platí, že některé  (zejména více zkreslené) zvuky jsou trochu více "chemické", než je člověk zvyklý z analogovejch krabiček či kytarovejch komb.

V závěru bych to celé shrnul, že se jedná o dobrý přístroj za dobrou cenu, který, zejména začátečníkům či méně pokročilým kytaristům (jako já :)), nabízí docela velké možnosti tvorby kytarového zvuku a který svou "práci" odvede, zejména po stránce modulačních a dozvukových efektů. Pokud ale hledáte spíše nějaký multiefekt kvůli zkreslení či boostru, zkuste spíše nějakou osvědčenou analogovou krabičku, tohle Zoom G1n moc dobře dle mého názoru nezvládá.

* UPDATE PO 2 letech

Tak jsem se Zoomem odehrál cca 100 koncertů, používal jsem, jak už jsem zmínil, hlavně reverb, delay, kompresor a ladičku a vše znělo vcelku dobře a použitelně. Předevčírem ale Zoom umřel na vylomení vstupního konektoru (je to celé z plastu), takže bacha na manipulaci a aby Vám na něj taky někdo omylem nešlápl :).

Výhody:
- Snadné ovládání a nastavení
- dle mých měřítek velmi dobrý zvuk modulačních a dozvukových efektů + kompresor