Vyhledávání

Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

VOX DA5 - recenze

5ti wattové tranzistorové kombo od firmy VOX ze série DA (modely VOX DA5, DA10 a DA20)

Dovoluji si Vám zde představit trpaslíka mezi kytarovými komby - 5ti wattový, 3kilový kytarový zesilovač od slavné firmy VOX, která v 50. a 60. letech (a samozřejmě i později) výrazně ovlivnila zvuk tehdejších kapel.

Začal bych nejprve tím, co mě na první pohled zaujalo - velikost (resp. "malost") komba - když jsem jej vybalil (dostal jsem jej darem od přítelkyně), chvíli jsem na něj koukal s nedůvěrou, ale to jen do té doby, co jsem jej nedočkavě zapojil,  zapnul a připojil kytaru . Otočil jsem knoflíkem Volume poněkud více doprava (říkajíc si "aby to aspoň trochu bylo slyšet") a hrábl jsem do strun - VOXík vydal až překvapivě hlasitej a čistej zvuk! To bylo první překvapení - na to jak je malej, hraje při pěti wattech pekelně nahlas. Další skvělou věcí, kterou jsem zjistil, bylo přepínání výkonu na zadní straně komba - polohovým přepínačem lze zvolit 5W,  1,5W a 0,5W, což je ideální, pokud napájíte kombo bateriemi... cože?? Jo, další překvápko - pod odklápěcí zadní stěnou (můžete si udělat "open cab" :)) naleznete zásobník na 6 bateriíí typu C a nepotřebujete k napájení elektriku - na nejlevnější baterky od číňanů mi vydržel hrát cca 15 hodin při výkonu 0,5 W.

Tím ale výčet překvapení nekončí - prohlídl jsem si ještě zadní stranu komba a našel jsem tam vstup LINE IN (asi na připojení např. MP3 přehrávače) a hlavně mikrofonní vstup (jack 6,3mm) s ovladačem hlasitosti - takže pro akustické písničkáře je tohle kombo jako dělaný. No a dalším plusem je LINE OUT výstup (jack 6,3mm) - např do sluchátek nebo do mixpultu

Když jsem se nabažil pohledem, začal jsem se zajímat o zvukové možnosti komba. Na vrchní straně kombíčka je ovládací panel:

První část - INPUT - je jasná - tlačítko na zapnutí a konektor pro připojení kytary
V druhé části je zajímavější část - STYLE. VOXík obsahuje 11 modelů simulací různých kytarových aparátů. Na internetu jsem našel tenhle rozpis:

Clean 1 / Boutique Clean / Dumble Steel Stringer
Clean 2 / Black 2x12 / Fender Twin Reverb
Blues 1 / Tweed 4x10 / Fender Bassman
Blues 2 / AC15 / AC15
Blues 3 / AC30TB / AC30TB
Crunch 1 / UK 70’s / Marshall Plexi
Crunch 2 / UK 80’s / Marshall JCM 800
HiGain 1 / UK Modern / Marshall JCM 900
HiGain 2 / Nu Metal / Mesa Boogie Rectifier
HiGain 3 / US HiGain / Soldano
Drive / Boutique OD / Dumble Overdrive Special

No tady si asi řeknete, jak kvalitně dokáže malé tranzistorové kombo napodobit zvuk velkých lampových zesilovačů - osobně myslím, že u některých méně "zkreslených" modelů se mu to celkem věrohodně daří - osobně mám rád  presety Clean 2 a Blues 3 s trochou gainu a přidanám reverbem či delayem. Kvalita zkreslení je většinou úskalí všech tranzistorových komb, každopádně si myslím, že technologie jde stále dopředu a když srovnám zkreslení tohoto VOXe se staršími komby (např můj první Peavy Rage 158 :)) či zkreslením, které jsem měl na "slavném" efektovém pedálu ZOOM 505-II, tak tady to zní o dost lépe.

Tohle kombíčko obsahuje 6,5 palcový repráček, který kupodivu i docela basuje, osobně mi tam spíše chyběj trošku vejšky - ale zase jde o subjektivní pocit a hodně závisí na tom, jakej styl muziky hrajete. Zvuk můžete tedy dále reguovat ovladačem GAIN (míra zkreslení), TONE (defacto ekvalizér) a celkové hlasitosti - MASTER

Poslední částí panelu je efektová část. VOX DA 5 obsahuje 11 efektů a jejich vzájemných kombinací - tyto efekty a jejich parametry pak můžete upravovat pomocí dvou tlačítek a jednoho potenciometru. Velice např. oceňuji možnost  ovlivňovat rychlost efektu stiskem tlačítek  (tzv "tap") - to se hodí např. při nastavování delaye (ozvěny) apod. Co se týká kvality efektů, nedokáži je příliš posoudit - využívam defacto jen reverb a delay a s nimi jsem spokojen.

Tím máme za sebou popis komba a teď něco k praktickým zkušenostem - vzhledem k jeho malé velikosti a váze je přímo ideální na domácí hraní/zkoušení, do hospůdek, na jamování na chatě, kde ani neni elektrika  atd. Parkrát jsem ho vzal i na zkoušku s kapelou - když jsme hráli poloakusticky  a bubeník hrál "špejlema", kombo (byť na plný výkon)  v pohodě  zkoušku uhrálo. Pokud hrál bubeník paličkama a ostatní se do toho taky víc opřeli, neměl jsem už šanci a slyšel jsem ho jen já, když jsem u něj stál.  Nejlépe se mi zatim tedy osvědčilo v jedný hospůdce, kde jsme s kamarádama jamovali, všichni přinesli akustiky a docela zírali, když jsem vyndal tohodle VOXe.

Co říci závěrem? Snad jen to, že toto kombíčko je dobrým a přenosným doplňkem výbavy kytaristů, kteří nechtějí (a nepotřebují) všude tahat velké aparáty a mě nadchl tak, že jsem si dokoupil i většího "bratříčka" na koncerty - 20ti wattovou variantu VOX DA 20.

Recenze na Harmony-central