Vyhledávání


Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

časté dotazy k nahrávání

Tato sekce je rozšířena a aktualizována v souhrnném PDF souboru s obsahem celého webu

 

V této části webu se pokusím odpovědet na některé zajímavé dotazy, které jsem dostal na e- mail. Pokud máte sami nějaký dotaz, pošlete mi jej na lkadlec@email.cz

 

Odstranění hlasu/zpěvu z nahrávky

Jak odstraním zpěv z nahrávky?

Tento dotaz dostávám docela často. Nejprve si shrňme předpoklady pro úspěšné odstranění vokálů z hudebních nahrávek:

a) nesmí se jednat o mono nahrávku = musí to být tedy stereo nahrávka, kde se levý a pravý kanál od sebe liší
b) vokál musí být buďto uprostřed stereo obrazu nahrávky a nebo zcela vlevo/vpravo

 

Princip odstranění hlasu z nahrávky:

Všechny hlasy/nástroje, které se nachází "uprostřed" stereo obrazu nahrávky, jsou tedy v levém a pravém kanálu zastoupené stejným signálem o stejné hlasitosti. Pokud tedy otočíme fázi jednoho z kanálů a tyto kanály sečteme, ve výsledku se tento stejný signál vyruší  a zbyte rozdílový mono kanál "zbytku" stereo obrazu.

viz ukázka diagramu s průběhem audiosignálu -  jeden kanál je v protifázi s druhým kanálem:

Na tomto principu pracuje většina současných "odstraňovačů" vokálů. To, do jaké míry bude hlas odstraněn, ale závisí na původním zpracování a mixu nahrávky a málokdy se podaří takto vokál odstranit úplně. Většinou zůstane nějaká slabá "ozvěna" hlasu v nahrávce i nadále.

Mírného zlepšení lze docílit tím, že před sečtením kanálů  jeden z nich upravíme ekvalizací. Lidský hlas totiž "nezabírá" celé frekvenční pásmo, takže můžeme např.  v onom fázově otočeném kanálu odstranit či snížit basové frekvence. Tím nám ve výsledku pak "nezmizí" z nahrávky baskytara, která též bývá, stejně jako hlas, v nahrávce umístěna uprostřed stereo obrazu. 

A teď konkrétní příklad v cool editu (v jiných editorech bude obdobný)

1) Otevřeme si stereo nahrávku, ze které chceme odstranit hlas
2) klikněte na jeden z kanálů, aby ten druhý zešedivěl  a nebyl aktivní.
3) Onen aktivní kanál celý označte (např. dvojklikem myši) a v menu "effect" zvolte "invert" (tím se obrátí fáze vybraného kanálu)
4) Nyní provedeme jednoduchou ekvalizaci tohoto obráceného kanálu - zvolte menu "effect" -> "filters" -> "graphics equalizer"
5]  V "10-band" ekvalizeru  stáhněte dolů všechny frekvence pod cca 300hz, v poli master gain dejte "0" a pak stiskněte OK.
6) Aktivujte si opět oba kanály a nyní je "sečteme" - zvolte menu "edit" -> "convert sample type"  a tam překlikněte ze "stereo" na mono a míchací poměr obou kanálů nechte  50%.
7) Vznikla Vám monostopa, ve které, pokud jste vše udělali dobře, by neměl být původní hlas téměř slyšet. Pokud jste nyní spokojení, upravte ještě celkovou hlasitost nahrávky (např. přes menu "effect" -> "amplitude" -> "normalize" - a tam nastavte 98%) a posléze si ji uložte např. do WAVu nebo MP3.

 

Pokud potřebujete "vymazat" z nahrávky vokál, který je v jejím stereo obrazu umístěn zcela vlevo nebo vpravo (typické pro první stereonahrávky z 60. let), je zde situace o dost jednodušší, stačí ve zvukovém editoru vymazat jeden z kanálů a převést nahrávku do mono stopy.

 

Kde mohu zdarma sehnat zvukové samply?

Doporučuju se podívat na web www.freesound.org/, kde naleznete tisíce různých samplů, které je možné po registraci (ta je zdarma) stáhnout a použít do Vašich audioprojektů. Úroveň samplů je různá, ale zatím jsem tam našel vždy vše,co jsem hledal.

 

Jakým efektem mohu napodobit u 6ti strunné kytary zvuk 12ti strunné kytary?

Nejprve k teorii:

6ti strunná kytara má tyto struny: E H G D A E
12ti strunná kytara má tyto dvě nejvyšší dvojice strun zdvojené a laděné na stejném tónu: EE HH
Zbývající čtyři dvojice strun jsou laděné vždy stylem:  tón/tón o oktávu výše  - tedy: Gg Dd Aa Ee

 

K napodobení zvuku 12ti strunné kytary jsou tedy tyto možnosti :

a) Použít efekt typu "octaver" či pitch shift - všechny tóny se zdvojí o kopii signál, který je o oktávu výše než ten původní
b) Použít efekt typu chorus - kdy se jednotlivé tóny trochu "rozostří" a vytvoří se tak dojem zdvojení tónu.

  

Jak snížít citlivost mikrofonu?

Pokud přímo nahrávací zařízení či mixpult neumí snížit citlivost mikrofonu (např. pomocí ovladače GAIN) je několik možností

- některé mikrofony či jejich předzesilovaše mohou obsahovat zlumovací přepínač - tzv "20db pad" - je to většinou tlačítko, po jehož stisknutí se citlivost mikrofonu sníží o 20db (cca 10ti násobně)

- tlačítko "20db pad" obsahují i některé mixpulty

- postavit mikrofon dále od zvukového zdroje (pokud to prostor a způsob nahrávání umožňuje). Snižuje se tím ale též i kvalita záznamu.

Bohužel v některých případech (např. u věstavěných mikrofonů z levných digitálních kamer)  nelze citlivost mikrofonu ovlivňovat a pak vám nezbyde, než si pomoci ručně a mikrofon něčím utlumit - zde ale musíte počítat s výrazným zhoršením nahrávaného zvuku (nvýrazný útlum vyšších  frekvencí...)

 

 

Jak nahradit špatně sejmutý "kopák" kvalitním samplem "kopáku"?

Možná jste se už setkali s tím, že při mixáži vícestopé nahrávky narazíte na špatně sejmutej a nevýraznej zvuk basového bubnu - "kopáku". Co s tím? Pokud máte "kopák" nahranej ve zvláštní stopě, máte možnost nahradit jeho zvuk profesionálně sejmutým zvukem či samplem. Nyní si ukážeme jak na to.

Pro názornost budu vše popisovat na programu Cubase SX a virtuální bicí sadě EZ Drummer, která obsahuje spousty kvalitních samplů bicích.

Princip:

Na stopu, ve které máte "kopák" nahraný, je třeba aplikovat tzv. "MIDItrigger" (MIDI spínač), který po překročení určité hlasitosti ve zdrojové stopě, pošle MIDI signál na Vámi určený výstup - např právě do přehrávače samplů nebo na vrituální bicí sadu.

Oněch Midi spínačů  je celá řada - mně osobně se nejlépe osvědčil zdarma dostupný dspTriggerfree (download na http://www.audiofront.net/dspTriggerFree.php ), který reaguje i na dynamiku zdrojového audiosignálu.

 

Konkrétní postup v Cubase SX s VST nástrojem EZ drummer:

1) Spusťte si Cubase SX a otevřete si projekt, ve které chcete zvuk "kopáku" nahradit
2) V menu "Devices" - "VST instruments" přidejte virtuální nástroj EZ drummer. Otevřete jej a v mixpultu EZ drummeru si nastavte hlasitost kopáku a poměr hlasitostí prostorových mikrofonů - většinou je třeba tyto prostorové mikrofony zcela "stáhnout"  a nechat aktivní jen mikrofon u  kopáku (kick drum).
3) Na stopu s nahraným kopákem aplikujte nejprve efekt Gate. Na to stačí standardní  Gate dodávaný jako součást Cubase SX - zvolte tam např. preset "isolate BD 1" - tím zaručíte, že do MIDI spínače nepůjdou přeslechy z jiných částí bicí a spínač se sepne jen v momentě, kdy opravdu bubeník šlápne na šlapku.
4) nyní přidáte do té samé stopy za Gate efekt dspTriggerFree. Pro kopák není nutné příliš nastavení Tohoto efektu upravovat.
5) Nyní vytvořte novou MIDI stopu v projektu a je třeba ji přiřadit výstup z dspTriggeru. To uděláte tak, že u MIDI stopy kliknete na pole "input" a zvolíte "AUDIO XX: Ins. 1 -dspTriggerFree" - viz obrázek:

6) Výstup té samé MIDI stopy přesměrujte obdobným způsobem do EZ drummeru.
7) Jelikož dspTriggerFree standardně posílá do MIDI systému tón D (pokud se nepletu), což v EZ drummeru bývá přiděleno zvuku virblu, je třeba midi signál transponovat. Klikněte tedy u této stopy na MIDI inserts a vložte efekt "Track FX". Zde v poli "transpose" si myší transponujte singál např o -4 (tak to funguje u mne)

8) nyní již stačí už jen kliknou na odposlech této MIDI stopy (malá ikonka repráčku) a pokud si pustíte projekt, měli byste slyšet už kopák z EZ drummeru. V hlavním mixpultu (klávesa F3) teď ještě můžete zvuk kopáku upravit, přidat či ubrat hlasitost apod...

 

 

Odstranění šumu z nahrávky

Pro Jirku :). Příklad bude ukázán ve zvukovém editoru Cool Edit.

1) Otevřete si Cool Edit a otevřete si v něm nahrávku (WAV či MP3 soubor). Myší označte kus nahrávky, ve které je jen samotný šum a žádný "užitečný" signál

 

2) Klikněte na menu "Effect" - "noise reductions"  a zvolte efekt "Noise reduction"

 

3) V efektu klikněte na tlačítko "Get profile from selection"

 

 

4) Okno efektu nyní zavřete a označte myší prozměnu část nahrávky, ve které chcete odstranit šum

 

5) Opět zvolte "Effect" - "noise reductions"  a zvolte efekt "Noise reduction" a nyní si nastavte úroveň redukce šumu pomocí ovladače "Noise reduction level". Většinou použitelné nastavení je cca 40 - 80 pro mluvené slovo, o trochu méně pro muziku. Pokud to s úrovní přeženete, bude znít výslednej zvuk jak " v rouře".  Jakmile tedy nastavíte úroveň odšumění, klikněte na OK a to je vše.

 

Jak nahrát zpěv k základu písničky?

Pro Lenushku

Pro příklad použiji zdarma dostupný program Audacity (http://audacity.sourceforge.net/) verzi 1.2.6
Stáhněte a nainstalujte si nejprve uvedený program. Po té připojte svůj mikrofon či zvukovou kartu k PC a spusťte Audacity. K výstupu zvukové karty (či k reproduktorům) si připojte sluchátka, neboť budete nahrávat s nimi.


První spuštění Audacity


Při prvním spuštění je třeba si ověřit, že máme správně nastaveny vstupy a výstupy zvukové karty v Audacity. Klikněte tedy na menu „úpravy“ a zvolte „Nastavení

V tomto okně je pak nutné v záložce „audio vstup / výstup“ zvolit zařízení pro přehrávání a záznam zvuku. V poli „Nahrávání“ vždy tedy musí být vybrána Vaše zvuková karta, USB mikrofon či zařízení, které používáte. Jakmile toto zvolíte, je nutné pod tímto polem zaškrtnout „Během nahrávání nové stopy přehrávat ostatní“. Po té ještě klikněte nahoru do záložky „kvalita“ a vyberte výchozí formát vzorkování, který podporuje Vaše zvuková karta či USB mikrofon (standardně 16bit nebo 24bit). Pak klikněte dole na OK.


Nyní je nutné nastavit správně citlivost mikrofonu či zvukové karty. U lepších zvukových karet lze citlivost mikrofonu nastavovat přímo otočným ovladačem přímo na kartě, u USB mikrofonů se toto zpravidla musí nastavovat v „ovladači hlasitosti“ přímo ve Windows:


(klikněte pravým tlačítkem myši na ikonku repráčku v dolní liště Windows a zvolte „zařízení pro záznam“, tam klikněte na Váš USB mikrofon pravým tlačítkem a zvolte „vlastnosti“ a v nich záložku „úrovně“ – tam se pak nastavuje úroveň zesílení)
Citlivost mikrofonu je třeba nastavit tak, aby při hlasitých pasážích nezasahoval indikátor hlasitosti do „červena“. V Audacity pak můžete citlivost mikrofonu snižovat i pomocí tohoto ovladače hlasitosti na hlavní panelu:


Základní ovládací prvky


Toto jsou základní ovládací prvky program Audacity:


Playback lze spustit a zastavit i pohodlně pomocí mezerníku na klávesnici. U každé ze zvukových stop se nachází tyto ovladače:


Pokud chcete stopu zcela smazat, stačí kliknout na křížek v levém horním rohu tohoto ovladače stopy.

 

První nahrávání

1) Po spuštění Audacity máte před sebou prázdný „projekt“. Nejprve tedy vložíme do projektu stopu s hudebním základem (kterou máme připravenou např v MP3 nebo WAV formátu). Klikněte tedy na menu „Projekt“ – „Importovat zvuk…


2) V dialogovém okně vyberte myší z disku soubor se základem písničky a klikněte dole na „Otevřít“
3) V projektu se Vám objeví vložená stopa se základem. Nyní se přesvědčte, že je kurzor na začátku písničky, nasaďte si sluchátka, připravte mikrofon a stiskněte tlačítko pro nahrávání:
4) Zkuste nahrát pokusnou stopu a ověřte si, zda se dobře slyšíte (často pomáhá mít sluchátko jen na jednom uchu), zda není nahraný signál příliš zkreslený apod. Pokud je vše v pořádku, odstraňte onu pokusnou stopu a můžete začít nahrávat zpěv do té doby, než budete spokojení s výkonem.
Obdobným způsobem pak postupujte, pokud budete chtít dohrávat i nějaké další nástroje, vícehlasy apod.


Úprava nahraného hlasu

Nejprve doporučuji nahraný projekt uložit na disk (menu „Soubor“ – „uložit projekt“) abyste tak měli zálohu pro případ, že nějakou nechtěnou úpravou nahrané stopy poničíte. Nyní si pusťte celou nahrávku a pomocí ovladače hlasitosti u zpěvové stopy zkuste hlasitost zpěvu přizpůsobit hlasitosti základu, aby byly vyvážené.
Nyní si označte část stopy, kterou chcete opravovat (klikněte myší levým tlačítkem na začátek stopy, držte stisknuté tlačítko a táhněte myš doprava na konec stopy. Označená část stopy bude více tmavá než neoznačený zbytek)


Nyní na vybranou část stopy aplikujeme efekty. Na zpěvy se zpravidla aplikují tři efekty: nejprve ekvalizace (frekvenční úprava pásma, která např. trochu projasní hlas, sníží basové frekvence atd.), pak dynamická úprava (kompresor - snižuje rozdíly hlasitosti mezi tichými a hlasitými pasážemi) a nakonec nějaká forma dozvuku (echo, reverb…), která přidá hlasu pocit prostoru.


Klikněte tedy v Audacity nahoře do menu „Efekty“ a zde jsou popsány alespoň ty nejdůležitější, které asi občas využijete:


Jako první zvolte Ekvalizaci Tento jednoduchý grafický ekvalizer se ovládá tak, že myší klikáte na modrou linku a tím vkládáte „ekvalizační body“, které pak pohybem myši posouváte buďto nahoru (zesilujete pásmo) anebo dolů (a tlumíte pásmo). Konkrétní nastavení vždy můžete otestovat pomocí tlačítka „zkusit“ a ihned uslyšíte, jaký vliv má ekvalizace na nahranou stopu. Pokud se Vám zvuk líbí, klikněte na OK a ekvalizace se zapíše do stopy.
Zde je jedna z možností, jak pro zpěv ekvalizaci nastavit:


Po ekvalizaci signálu upravíme celkovou dynamiku. To se provede přes efekt kompresor. Kompresor může pomoci snížit rozdíly v nevyvážené zpěvové lince a může dodat hlasu zdání větší „síly“. Komprese by se ale neměla moc přehánět, jinak z hlasu zmizí lehkost a vzdušnost.


Takto vypadá kompresor v Audacity s jedním z možných nastavení pro zpěv:


Ovladač Práh určuje, nad jakou hlasitost se kompresor zapne. Poměr určuje množství komprese (u vokálů se většinou používá slabší poměr 1.5-3:1) a čas náběhu určuje, jak rychle kompresor reaguje (u rychlé skladby čas snižte na minimum). Opět máte možnost pomocí tlačítka „zkusit“ Vaše nastavení otestovat a pomocí OK se efekt „zapíše“ do stopy.

Teď už zbývá zpěv trochu oživit menší ozvěnou. S tou to doporučuji nepřehánět a používat ji skutečně jen v omezeném množství. K tomuto slouží efekty Echo (opakováná ozvěna hlasu) nebo Gverb (dozvuk). Tam si sami najdete Vaše osvědčené nastavení.


Export do MP3/WAVu


Jakmile tedy máte na zpěv aplikovány tyto efekty a jste se zvukem spokojení, stačí již jen finálně znovu doladit vzájemný poměr hlasitostí zpěvu a základu a po té již můžete finální nahrávku exportovat do WAVu či MP3 přes menu „Soubor“ – „Exportovat jako WAV“ či „Exportovat jako MP3“
Tolik tedy k základům práce v Audacity.

 

 

JAK PŘEVÉST MIDI SOUBOR DO MP3?


Je třeba si nejprve uvědomit, že MIDI soubor je defacto notový záznam skladby, kdežto MP3 je již "hotový" zvukový soubor.  MIDI soubory je tedy nutné nejprve tzv. vyrenderovat pomocí nějakého zvukového GM modulu a pak jej uložit do WAVu nebo MP3.
Osobně toto řeším přes načtení souborů do Cubase 6, tam jej automaticky Cubase rozloží na jednotlivé MIDI stopy nástrojů a těm přídělí odpovídající zvuky ve VST nástroji Halion a pak lze rychle výslednou nahrávku smíchat a exportovat jako klasický Cubase projekt do WAVu nebo MP3.

Pokud Cubase nemáte a nebo potřebujete převést jen rychle pár souborů, zkuste online převaděč na adrese http://solmire.com/ a nemusíte si instalovat do počítače žádný program.
 

 

Pomohl-li Vám obsah webu či uvedeného PDF a chcete-li přispět  na jeho tvorbu, využijte toto tlačítko: