Vyhledávání


Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

 Pár základních zásad pro "live" nahrávání kapely

Celý a aktualizovaný článek je součástí tohoto PDF

Pokud nahráváte kapelu naživo pomocí multistopého záznamu, je vhodné dodržovat několik základních zásad, které Vám ulehčí práci při mixování nahrávky a které Vám pomohou získat lepší zvuk.

 

Separace nástrojů/Přeslechy:

V ideálním stavu by na jedné stopě záznamu (např. u kytary) neměly být slyšet jiné nástroje - tedy přeslechy jiných nástrojů. Ideálního stavu ale v praxi v "domácích" či "zkušebnových" podmínkách dosáhnete jen velmi těžko a osobně si myslím, že úplná zvuková izolace nástrojů ani není nezbytně nutná. Důležité ale je, pokusit se alespoň co nejvíce přeslechy zmírnit.

Použití směrových mikrofonů
  Pro živou nahrávku kapely bych doporučoval nástroje a hlasy snímat hodně směrovými mikrofony (s kardiodovou či hyperkardiodovou charakteristikou). Tím zamezíte (či snížíte) ve velké míře přeslechům z jiných nástrojů

Rozmístění nástrojů - zesilovačů

Ano, tohle je jedna ze základních věcí, kterou můžete přeslechy výrazně utlumit - snažte se nástroje od sebe trochu separovat - basové kombo umístěte dále od bicích a kytarových aparátů, důležitý je zpěv - zpěvový mikrofon chytá hodně jiných zvuků (je více nahlas než mikrofony snímající nástroje) .Na jednoduché základní odtlumení - např komb - je lze po nazvučení překrýt např. dekou či alespoň nějakou přepážkou oddělit od jiných zesilovačů. 

Je jasný, že rozmístění hlavně závisí na velikosti zkušebny/či pódia. Doporučuje se rovněž rozestavět nástroje tak, jak je budeme chtít mít ve výsledném mixu - tedy pokud chceme mít v nahrávce např. kytaru napravo od bicích, zkuste ji tak i fyzicky při nahrávání umístit.

Komba nepokládejte na zem, ale zkuste je buďto dát na židli či na nějaký měkký podklad, aby se podlahou nepřenášely vibrace k dalším mikrofonům. Rovněž se nedoporučuje dávat basové kombo do rohů místností kvůli velkým odrazům, které v rozích bývají.

Utlumení zkušebny

Velmi může též pomoci pokud zkušebnu trochu utlumíte - zejména kvlli zvukovým odrazům - prodávají se na to speciální molitanové (a bůhvíjaké) jehlany atd. Někdy postačí obyčejná plata od vajíček nalepená na zeď a na zem a strop koberec.

 

Příprava kapely

Pokud chcete nahrávat opravdu vše naživo jako na koncertě,  je vhodný mít vytvořenej playlist, mít písničky nazkoušený, aby se při nahrávání jelo dle připravenýho "programu" bez zbytečnýho zdržování. Pokud nahráváte ve zkušebně, máte možnost v klidu pokaženou písničku v půlce přerušit, zanadávat si a začít znovu, což na koncertě není moc ideální :).

Důležitá je hlasitost kapely  - při nahrávání by měla bejt hlasitost nástrojů vyrovnaná, aby se každej slyšel, ale aby např. kytarové kombo nepřeřvávalo zbytek kapely a zpěváka (ten by se měl slyšet bez problémů). Pokud tedy jsi kytarista a řešíš dilema, jestli vzít na nahrávání 30W lampu nebo 100W, vem tu menší :).

Pokud chcete, aby nahrávka byla rytmicky přesná a nekolísala, doporučoval bych, aby hrál bubeník podle kliku či metronomu. Ovšem z vlastní zkušenosti chápu, že "ukecat" některé bubeníky k tomu, aby si vzali sluchátka a hráli dle rytmu je úkol téměř nadlidský :).

 

Příprava toho, kdo nahrává

Tak ten by si měl ujasnit koho nahrává, v jakém složení kapela hraje, jaké vybavení kapela používá. Má basové kombo line out výstup? Chce kytarista nahrávat kytaru z multiefektu nebo z komba?  Jak nazvučit bicí, jaké mikrofony použije atd atd...

Co se týká techniky, tak by měl mít dostatek různých kabelů, redukcí pro případ, že bude nutné něco z toho využít...  nikdy nevíte, kdy se bude další kabel hodit... 

No a měl by mít hlavně trpělivost s kapelou (a to platí i naopak), protože né vždy se podaří  zahrát písničku dobře či nahrát nějaký part bez chyby a často se pak musí nahrávka opakovat....

DOKUMENTACE NAHRÁVKY

Z vlastní zkušenosti doporučuji toto nepodcenit - ulehčí Vám to jak práci se samotnou přípravou nahrávání, tak i práci s následným mícháním nahrávky. Pokud nahráváte live nahrávku, udělejte si a vytiskněte si (napře v MX Excel) jednoduchou tabulku se stopami, které budete nahrávat a ke každé stopě si poznamenejte, jaký nástroj na ní nahráváte. Pokud totiž nahráváte do více stop, brzy zaručeně ztratíte přehled o tom, zda je v 7 vstupu overhead nebo baskytara? Pokusím se sem časem hodit i pár wordovskejch šablon s ukázkami takovýchto dokumentů.

 

Pomohl-li Vám obsah webu či uvedeného PDF a chcete-li přispět  na jeho tvorbu, využijte toto tlačítko: