Vyhledávání


Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

Behringer MIC200

recenze "lampového" předzesilovače Behringer MIC200

 

firma Uliho Behringera se etablovala na trhu jako výrobce levných a dostupných zvukových zařízení, jejichž kvalita dot často kolísá - mám v paměti jejich řadu kytarových komb GM, které byly proslulé svojí "chybovostí". Naopak některé produkty behringera (často mixpulty) jsou často k vidění i u některých  "profíků".

Já osobně mám tuhle značku docela rád i když jsem si vědom toho, že se rozhodně nejedná o hi-end a i dle toho k výrobkům Behringeru přistupuji.

Předzesilovač jsem se rozhodl koupiut hlavně z toho důvodu, že jsem chtěl vyzkoušet různé "virutální" kytarové simulace (Guitar Rig, Amplitube) a potřeboval jsem tedy signál z kytary zesílit na linkovou úroveň, kterou bych mohl "poslat" do PC. Vybral jsem si tedy tento "lampový" předzesilovač -a proč mám slovo "lampový" v uvozovkách?  Ona tam lampa  skutečně opravdu je, ale je napájená jen 48mi volty, takže není moc nažhavená a na výsledný zvuk tak příliš velký vliv nemá (tomuto systému kombinace lampového a tranzistorového předzesilovacího obvodu se říká "starved plate" a využívá jej např i konkurenční předzesilovač ArtTube).

 

Tak nejprve se podívejme na vzhled a funkce MIC200:

Základními ovládacími prvky jsou tři otočné ovladače ("knobs") na gain, output a styl. GAIN - to je mírá "lampového" zkreslení, OUTPUT je celková hlasitost předzesilovače a ovladač na styl slouží k volbě výsledného zvuku. U tohoto posledního ovladače se zastavím: jsou zde na výběr  4 hodnoty lampových typů předzesílení (je to defacto jen equalizace), pak jsou zde 4 varianty limiteru (ten bohužel nereaguje moc rychle, takže nevím zda je to vůbec prakticky využitelné) , pak jsou zde "neutrální" volby (bez lampy i bez limiteru) a pak je zde i kombinace limiteru a lampového zesílení. Osobně jsem si nakonec oblíbil volbu "warm" - neutrální lampové zesílení kam ekvalizace příliš nezasahuje.

Kromě těchto otočných ovladačů je zde několik tlačítek - 20db utlumení, zapnutí fantomového napájení pro kondenzátorové mikrofony, low pass filtr (pod 80hz) a přepínač fáze.

Potěšitelné jsou vstupy i výstupy  - do zařízení lze zapojit buď XLR či jack 6,5mm a výstupem jsou opět oba tyto konektory. Napájení zařízení je realizováno pomocí dodaného adaptéru, trochu mě mrzí, že zařízení neobsahuje žádnej výpínač, takže se zapne v momentě připojení do elektriky.

 

Zvuk:

První pokus jsem udělal v Guitar Rigu - opravdu kytara, zapojená přes MIC200, zněla daleko více reálně než když jsem jí předtim měl zapojenou přímo do PC. Velmi důležité je nastavení správného poměru "gainu" a "výstupu" na předzesilovači - v případě kytary jsem dal gain na cca 14. hodinu a output jen na cca 10. hodinu  a zvuk byl velmi jasný a opravdu jsem měl pocit, že tam trochu té "lampovosti" je.

Důležité je ale opravdu moc nezvyšovat "output" - jinak předzesilovač dost šumí. Bohužel je to tak.  Pokud to přeženete s GAINem, výsledné zkreslení není moc hezké či lampové, jak byste asi čekali. Takže Gain nedooručuji otáčet více než na 15.hodinu.

Dalším testem bylo zapojení MIC200 jako předzesilovače před muj novej kondenzátorovej mikrofon Apex 415. Opět je nutné pohlídat "OUTPUT" ovladač, kvůli šumu,  gain jsem nedával více než na cca 11. hodinu a volbu stylu jsem ponechal na "WARM". Zvuk byl o trochu "teplejší" než když jsem zkoušel nahrávat přímo přes integrovaný zesilovač mixpultu. Nemyslím si ale, že toto způsobila lampa, ale spíše ekvalizace v předzesilovači.

Nejvýrazněji se mi ale předzesilovač uplatnil při nahrávání baskytary přímo do rekordéru (né přes kombo) - basa jakoby ožila, skutečně byla víc našláplá, v závislosti na GAINu byla pak i hutnější ši "spinavější".

Dalším využitím MIC200, které mě nadchlo, je jako "lampový" předzesilovač před tranzistorové kombo - zde jsem využil preset "Guitar" (který eqalizací vytáhl středy a trochu vejšky) a skutečně moje kytara přes kombo VOX DA20 najednou zněla o dost jasněji, cinkavěji, podobně jako kytara našeho druhého kytaristy přes lampového layneyho.

 

Hodnocení

V prvé řadě bych podotknul že se opravdu nejedná o profi zařízení, nedokáži si představit  že by jej někdo využíval v profi studiu. Hlavní nevýhodou je dle mého názoru trochu větší šum, než bych i já očekával.

Každopádně je myslím v poloprofi či v amaterských podmínkách přístroj v pohodě použitelný - zejména jako alternativa k DI boxu pro baskytaru či jako předzesílení pro akustickou či elektrickou kytaru.

Na internetu jsou zmínky o tom, že zařízení mělo lepší zvuk po výměně lampy za jinou, kvalitnější, to jsem ale neměl možnost vyzkoušet.

Jinak cena se na jaře 2010 pohybovala kolem 1500,-