Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

recenze KORG D888

8 stopý rekordér Korg D 888

Na úvod

Přenosné rekordéry či nahrávací systémy jsou populární od začátku 80. let, kdy firma Tascam uvedla na trh svůj legendární kazetový 4 stopý rekordér Portastudio. Ve většině případů však narazíte na vícestopé rekordéry, které ale umí nahrávat max. jen dvě stopy současně, což je pro kvalitní záznam (např. bicí soupravy či kapely) málo. Za posledních několik let se však na trhu objevilo několik nových přenosných zařízení - já Vám zde představím jeden z řady rekordérů od firmy Korg - konkrétně osmistopý model Korg D888 (uveden na trh cca 2006).

Co je to za přístroj?

Korg D888 je osmistopý rekordér kombinovaný s mixpultem – je určen hlavně pro nahrávání koncertů či bicích souprav, avšak škála jeho využítí může být samozřejmě daleko širší. Pro ty, co netuší co znamená slovo "osmistopý" – to znamená, že se na tento přístroj dá nahrávat 8 audio stop zároveň – tedy např zpěv, první kytara, druhá kytara, baskytara atd... výhodou je to, že nástroje jsou uložené "zvlášť" a ve výsledném mixování písničky tak můžete zesílit třeba jenom kytaru a nebo ji uplně z nahrávky vymazat či ji znovu nahrát, pokud s ní nejste spokojení.

Kromě zmíněného nahrávání lze přístroj využít jako mixpult např při koncertě, lze jej taky použít jako přehrávač např samplů, k živému hraní (obsahuje vestavěný metronom).

Ovládání je docela jednoduché, párkrát asi do manuálu kouknete, ale základní operace jsou přehledné. Škoda jen, že nápisy u tlačítek skoro splývaj s barvou přístroje, takže musíte mít opravdu dobré oči :).

Korg tedy obsahuje 8 mikrofonních/linkových vstupů  (s možností zapnout phantom napájení pro mikrofony)– u každého vstupu – "šavle" – najdete třípásmový ekvalizér, zesílení na vstupu, efektový ovladač a ovladač na panorama – tedy možnost nastavení kanálu do leva či do prava ve stereo obrazu.

U každé z osmi stop je možné si pak nastavit ještě 8 stop virtuálních – takže ve výsledku lze mít v jedné písničce až cca 64 různých stop (najednou jich přístroj ale přehraje též maximálně 8). Kvůli tomuto umožňuje přístroj provádět tzv "bounce recording" – dříve se tomu řikalo "mixdown" – např nahrajete 5 stop s bicí soupravou (kopák, virbl, hi hat a dva overhaedy) a pak uděláte mixdown do dvou mono stop a vznikne Vám defacto stereo stopa s bicí soupravou. tři stopy se tak uvolní pro další nahrávání. Přesně takto se postupovalo v 60. letech, když např. Beatles nahrávali první album – měli k dispozici jen dvoustopý rekordér, takže museli vždy ty dvě stopy smíchat na jednu stopu a pak mohli přihrát k písničce hlasy (proto je ve stereo nahrávkách Beatles slyšet např vlevo zpěv a vpravo nástroje). Na korgu D888 je ale výhoda, že o původní stopy nemusíte ani přijít, jen si je uložíte na další virtuální stopy a pro budoucí mixování v PC je pak budete opět moci použít.

Korg není zjevně zamýšlen jako zcela samostatné nahrávací a másterovací zařízení – obsahuje opravdu jen základní funkce pro práci se zvukovými stopami (kopírování, mazání, duplikace atd), z efektů obsahuje pouze několik typů reverbu, echa a delaye. Každopádně přístroj má USB rozhraní pro připojení k PC, kam si jednoduše we windows zkopírujete z Korga adresář s písničkou a jejími jednotlivými stopami – velkou výhodou je, že všechna data jsou ukládána přímo do WAV (nekomprimovaného, 44khz/16bit), takže opravdu je ani nemusíte nijak převádět a rovnou je můžete načíst do Vašeho oblíbeného mixovacího programu (např Cubase) a tam dokončit mix.  V samotném přístroji se data ukládají na harddisk (v mém případě 80GB/7200ot/s)

Co se týká zvukových výstupů ze zařízení, tak obsahuje 8 výstupů + 2 výstupy na sluchátka – výstupy lze nastavit do dvou různých módů – průchozí mód – každý vstup je přiřazen k jednomu výstupu – mixer je pak defacto průchozí a nástroje lze pak zvlášť připojit např na hlavní mixpult. Druhým módem je klasický hlavní/odposlechový kanál – ten využijete v případě, kdy je Korg D888 Vaším hlavním zařízením při zvučení koncertu.

Tak tolik k prvním dojmům. Již jsem jej vyzkoušel v "terénu" na koncertě - vše proběhlo bez potží - jeden tip Vám ale dám na závěr - pokud nechcete neustále po nahrání velké části koncertu čekat, než přístroj vytvoří "undo"  soubor (zobrazí se Waiting... na display), Doporučuji koncerty vždy nahrávat v kuse a pokud nahrávání stopnete, nepokračujte v nahrávání v té samé skladbě, ale vytvořte např. pro druhou část koncertu novou skladbu (menu Song) a tam začněte nahrávat dále. Jinak budete opravdu po skončení koncertu čekat třeba hodinu, než si to všechno tenhle rekordér "přechroustá" - to je bohužel asi jediná nevýhoda.

Tady v tomto článku jsem popsal jedno nahrávání s tímto rekordérem.

Něco ke stažení:

track assigment sheet- má jednoduchá šablona ve Wordu určená pro rozvržení přiřazení jednotlivých nástrojů do vstupů na Korgu - vhodné pro "lajv" použití"