Vyhledávání


Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

Reportáž z nahrávání písně Who Can see

V tomhle článku zkusím popsat nahrávání nejnovější písničky našeho hudebního "projektu" Breakaway project, který jsme s kamarády z různých kapel dali dohromady v roce 2007. Muzika Breakawy projectu  zní hodně "retro" - je v ní většinou jasně slyšet, co nás inspiruje a jakou muziku máme rádi - v písničce Who Can see, jejíž nahrávání tu dnes popíšu,  je hodně slyšet ozvěna amerických The Byrds, jedné z nejúspěšnějších tehdejších kapel, která proslavila elektrickou 12ti strunnou kytaru Rickenbecker a ve které začínal i později slavný David Crosby (CSN+Y)

 

Breakaway project je tříčlenná kapela:

Jirka Kupr (z kapely Jetbeat) - zpívá, hraje na kytaru a skládá písničky.
Radek Holeček (z kapely The Strayils) - hraje na bicí
Já, Luke :) (např. z Beatles revivalu Basketles) - hraju na baskytaru, nahrávám a též občas něco složím

První album "Stories from distant past" jsme "vydali" na konci roku 2009 (je ke stažení zdarma na webu breakawayproject.webnode.cz/) a toto album bylo nahráváno pomocí poměrně primitivního vybavení - 2x mikrofony Shure PG58, malej behringher mixáček se dvěma mikrofonními vstupy a notebookem.

 

Sešli jsme se tedy brzo dopoledne jednu zářiovou sobotu u Jirky v Pardubicích. Písničku, kterou jsme chtěli nahrát, jsme dodělali pár dní před tím - já Jirkovi poslal mailem demo s naznačenou melodickou linkou a Jirka napsal text - ale neměli jsme stále jasno o přesném aranžmá ani struktuře písničky (holt se scházíme cca 1x za 1/4 roku).

Jako "studio" nám posloužil obývací pokoj, Radek rozložil bicí, já rekordér a začali jsme s nazvučováním.

Nyní tu zmínim vybavení, které bylo na nahrávání použito:

8-mi stopák Korg D888
Mikrofony: 2x Shure PG58, Shure Sm48, Jeden levnej Behringer mikrofon, 2x Apex 180 a zpěvový APEX415 s pop-filtrem
6 mikrofonních stojanů
Tuna kabelů :).
Behringher mic200
Lampové kytarové kombo Marshall a multiefekt od ZOOMu

Zvučení

Nejprve se zvučily bicí - jako overheady jsem použil 2 tužkové kondenzátorové mikrofony Apex 180 metodou "A-B stereo pair". K virblu dal Shure PG58 a bohužel zatím nemám kopákový mikrofon, takže jsem použil onen levnej behringerovskej dynamickej mikrofon. U kytary bylo celkem jasno, tam jsem dal kvalitní Shure Sm48 (cca 10CM od repro komba) a basu jsem snímal přes direct výstup z "lampového" předzesilovače Behringer MIC200. Vše bylo brzo zapojeno, nahráli jsme na zkoušku pár ukázek a zvuk se nám líbil, žádný mikrofon neklipoval a nebyl přebuzený,  takže jsme mohli začít se zkoušením a nahráváním.

 

Nahrávání

Myšlenka byla taková, že bychom základ písničky (basu, bicí a kytaru) nahráli naživo a pak dohráli postupně zpěvy a sóla. Tenhle postup je ale vhodný spíše pro sehrané kapely (což my nejsme), takže nám cca hodinu trvalo, než jsme si vůbec ujasnili strukturu písničky, kolik bude slok/refrénů a jak budou začátky a konce. V písničce je navíc docela dost pauz v bicích, takže to chvíli trvalo a nakonec se nám základ podařil nahrát asi po cca šestém pokusu. Bohužel jsem tam měl pár přehmatů v basové lince, tak jsem basu dodatečně přehrál znovu a základ písničky Who can see byl na světě.

Co se týká zvuku nástrojů, tak kytara byla nahrávána s efektem, který lehce simuloval 12ti strunnou kytaru, abychom se tak trošku přiblížili zvuku The Byrds. To samé jsem se snažil udělat s basou, aby byl její zvuk čitelný.

Po natočení základu a osvěžující pivo-pauze jsme pokračovali nahráváním sólové kytary - kytarová sóla se rovněž v případě Breakaway Projectu vymýšlí přímo při nahrávání, takže často se přetačí a stříhají z více pokusů. Korg D888 sice střih umožňuje, ale je to o dost složitější než klikání myši v Cubase, takže jsme nyní potřebovali nahrát sólo v kuse a bez stříhání. Jirka začal tedy trpělivě vymýšlet kytarovou linku a zhruba za půl hodiny bylo sólo nahráno.

Zbývaly tedy už jen nahrát vokály. Radek mezitím usnul a naštěstí nechrápal, takže jsme mohli vklidu na vokály použít citlivý kondenzátorový mikrofon Apex 415 :) a jako odposlech byly použity uzavřená sluchátka. Nejprve tedy Jirka na cca tři pokusy nahrál hlavní hlas a pak jsem přidal hlas druhý. Třetí hlas v refrénu jsem dohrával až nakonec v Praze před mixingem.

Celkově jsme na písničce pracovali a nahrávalji ji asi 4 hodiny - nevýhodou bylo, že jsme ji defacto před nahráváním nikdy nehráli a neměli ji hotovou.

 

MIX nahrávky

V Praze jsem se pak vrhnul na mix nahrávky. Záměrem bylo přiblížit zvuk nahrávky 60. letům.  Nyní jak jsem konkrétně postupoval - vyjmenuji to zde dle nástrojů:

Kopák: nejprve gate, aby se stopa aktivovala jen v momentě, kdy Radek "kopl" do kopáku. Pomocí EQ jsem kopák zvýraznil zejména na vyších frekvencích kolem 6-8khz a lehce i na basových frekvencích, aby získal trochu síly. V mixu ale není kopák záměrně výrazný (což odpovídá původnímu záměru)
Virbl: též aplikován gate na snížení přeslechů ze zbytku bicí soupravy. Pomocí EQ jsem virbl udělal více "kovovějc" znějící než byl původně.
Overheady: Pomocí EQ lehce zvýrazněny výšky a frekvence kolem 500hz (kvůli přechodům). Mícháno do sterea.

Celou bicí sadu jsem si pak poslal do zvláštního GROUP kanálu.

Baskytara: aplikace kompresoru a pomocí EQ zvýraznění frekvencí kolem 2-4 Khz, aby se zlepšila čitelnost basy.

El. kytara: měla být dominantním prvkem nahrávky - proto jsem ji zdvojil a jednu stopu poslal do levého kanálu, druhou o cca 25ms opozdil a poslal do pravého kanálu, čímž se vytvořil stereo dojem ze zvuku kytary. Důležitým prvkem u "Byrds" zvuku je výraznější aplikace kompresoru na kytaru a zvýraznění vyšších frekvencí, čímž získala kytarová stopa větší "břinkavost".

Sólová kytara: Na tu jsem téměř nešáhl - efekt kytary byl již takto sejmut.

Vokály: aby byl zvuk vokálů trochu víc "psychedeličtější", rozhodl jsem se na vokály aplikovat efekt chorus, který trochu hlas rozostřil a dal mu tajemnější nádech (a v neposlední řadě trochu zamaskoval intonační nepřesnosti :)). Equalizací jsem se pak snažil u každého z hlasů najít nejpřirozenější barvu.

V závěru mixu jsem přidal do nahrávky několik zvukových efektů, které píseň uvádí a na závěr zakončují. Samply můžete pro svou potřebuji najít na svkělé stránce www.freesound.org/

Smíchal jsem tedy závěrem vše do jedné stereo stopy, na tu aplikoval lehký dozvuk, aby nahrávka dostala trošku prostoru a pak jsem ji vyexportoval  do WAVu k dalšímu zpracování - k masteringu.

Ten spočíval ještě v drobných EQ korekcích celkové nahrávky,  v aplikaci kompresoru v rozumné míře  a nakonec k normalizaci hlasitosti

 

A To je vše! :)

Výsledek je k poslechu na bandzone.cz/breakaway