Vyhledávání


Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

Stereo techniky snímání zvuku

Krátké povídání o historii sterea...

Dvoukanálový (stereo) záznam zvuku se začal v populární a klasické hudbě masově rozšiřovat již koncem 50. let (u nás až o cca deset let později). V počátcích byly stereo nahrávky značně omezeny zejména v důsledku omezení způsobených tehdejší záznamovou technikou (dvou až tří stopé rekordéry). S rozšířením čtyř a více stopých záznamových přístrojů však zaznamenalo i velký "boom" právě stereo, se kterým, zejména v pop music, bylo možné konečně i rozumně pracovat.

Mimochodem - víte, že první hudební stereo nahrávky vznikaly už v 30. letech? Např. na https://web.ukonline.co.uk/benjaminbeck/firsts/sound2.htm  si můžete poslechnout dvě písničky orchestru Duke Ellingtona, který již v roce 1932 "náhodou" nahrál dvě skladby ve stereu. Proč náhodou? V té době se totiž vše nahrávalo "naživo" a nebyl ještě k dispozici magnetofonový pás, takže se skladba nahrávala rovnou na "matrici" - speciální gramofonovou desku do které se "ryl" záznam.. No a v tomto případě se (asi pro případ výpadku prvního záznamového stroje) zároveň nahrávalo i na druhý záznamový přístroj, který byl umístěn v jiné části studia. O několik desítek let později si fandové všimli, že nahrávky jsou totožné, ale znějí poněkud jinak, takže je spojili do jedné nahrávky a výsledkem je jeden z prvních hudebních stereo záznamů.

 

Problémy při stereo záznamu

Největším problémem při stereo záznamu je tzv.  fázové vyrušení některých frekvencí v audiospektru singálu (tzv. interference) pokud je stereo záznam přehráván např. přes jeden reproduktor. Důvodem je, že každý z mikrofonu nahraje zvukový signál v trochu jiném čase (např. zvuk nahraného "tlesknutí" může do druhého mikrofonu dorazit z rozdílem několika milisekund později oproti prvnímu mikrofonu). Pokud se pak ale nahrávka převede do jednoho kanálu (mono), oba signály se sečtou a frekvence, které jsou posunuty, se mohou takto vyrušit či výrazně pozměnit - výsledkem je pak nepřirozený zvuk nahrávky.

Aby byla tedy nahrávka kompatibilní i s mono, používají se některé osvědčené stereo techniky zvukového záznamu. Podívejme se na ně:

 

Metoda A-B

Dva všesměrové mikrofony jsou umístěné paralelně vedle sebe (např. 50cm) naproti zdroji zvuku. U tohoto typu záznamu se však fázová interference projevuje dost výrazně, pokud budete výslednou nahrávku poslouchat v monu. Poučka říká, že vzdálenost mezi mikrofony by měla být zhruba třínásobek vzdálenosti mezi nahrávaným zdrojem a polohou mikrofonů. Pokud tedy takto nahráváte pěvecký sbor vzdálený 3m od mikrofonů, vzdálenost mezi nimi by při použití této techniky měla být zhruba 9m.

 

Metoda X/Y

Dva mikrofony s kardiodovou charakteristikou umístěné "křížem" přes sebe v úhlu 90 - 135 stupňů. Tato technika poskytuje velmi dobrou kompatibilitu při mono poslechu nahrávky, neboť jsou membrány mikrofonů blízko sebe a časový rozdíl audiosignálů je mezi nimi nepatrný.

 

Metoda ORTF

Dva mikrofony s kardiodovou charakteristikou vzdálené od sebe 17cm pod úhlem cca 110 stupňů.   Jedná se o modifikaci X/Y metody - rozdíl je ve větší šířce stereo záznamu. Může být ale problém s menší hlasitostí auudiosignálu, který se nachází uprostřed stereo obrazu.

 

Další metody:

Mid/Side - M/S - tato metoda kombinuje 2 mikrofony - jeden s osmičkovou charakteristikou a jeden všesměrový a pomocí otočení fáze se "dopočítají" jednotlivé kanály. Tato metoda je ale určena spíš opravdu pro profíky a tak jí zde nebudu příliš podrobně popisovat

Pseudostereo - tohle není metoda stereo záznamu, ale jen postup, jak z mono nahrávky udělat stereo nahrávku. Nejčastji se kombinuje časový posun jednoho z kanálů s EQ úpravou a výsledkem je "falešné" stereo, kdy má posluchač dojem, že poslouchá prostorovou nahrávku

 

 

Pokud nahráváte některou z výše uvedených metod pomocí dvou mikrofonů, tak se praktický postup provádí takto - vyberete si metodu nahrávání, umístíte mikrofony a každý z nich zapojíte  do mixpultu do dvou stop. Na první stopě otočíte ovladač panorama (občas označený jako pan / balance) zcela doleva  a na druhé stopě zcela doprava

Pak můžete začít nahrávat stereo záznam těchto dvou stop.