Vyhledávání

Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

Recenze knížky "jak nahrávat své skladby a umisťovat je na internet"

Autoři: Leo Coulter a Richard Jones

Knížek věnujících se domácímu nahrávání muziky vyšlo v českém jazyce velmi málo, když pominu manuály k nahrávacím programům, je zde vynikající kniha Praxe zvukové techniky ,  starší knížka ze 70. let Zvukař amatér a to je asi  vše (?). Proto jsem uvítal, když jsem v knihkupectví uviděl výše uvedenou publikaci a ihned jsem jí zakoupil.

Knihu vydalo nakladatelství Slovart a jak již název napovídá, měla by, zejména začátečníkům, dopomoci k zařízení domácího nahrávacího studia a měla by jim osvětlit základy nahrávání.
Knížka je zhruba formátu A5, stojí něco přes 300,- a obsahuje necelých 200 stran plných informací, fotografií , rad a tipů. Dovolte, abych nejprve uvedl své celkové dojmy z knížky - musim říct, že mě trochu zklamala. Očekával jsem více a jelikož autoři samotní jsou "profi" zvukaři, doufal jsem, že knížka bude trochu konkrétnější v popisu nahrávacích metod, míchání nahrávek či masteringu.

Knížka obsahuje rady počínaje od pojmenování kapely (ano! :)), přes akustiku, principy funkce mikrofonu,  základní mikrofonní techniky až po představení konkrétních typů zařízení, články o míchání a masteringu a nakonec o možnostech publikace skladby na internetu.

Knížka je  dle mého názoru nevyvážená  z pohledu zacílení na čtenáře  Je určena pro začátečníky? Pokud ano, nevím, proč autoři tak vehementně v knize doporučuji při zakládání domácího studio pořizovat hardwarové předzesilovače a kompresory, které stojí i desítky tisíc a které  určitě začátečníci nebudou umět správně ovládat? (Softwarové efekty samozřejmě nezní tak dobře, ale mají výhodu v podobě přednastavených presetů, které začátečníkům rozhodně zjedoduší práci s EQ/Kompresorem a lépe se na nich, dle mého názoru, naučí pracovat) . V další části knížky se v kapitole o EQ autoři zmíní, že když nahrajete nějakou stopu a je v ní slyšet zvuk projíždějícího náklaďáku, není nutné stopu přehrávat, stačí jen pomocí EQ stáhnout basové frekvence.... no to mi v kontrastu s lampovým předzesilovačem a kompresorem příjde trochu nahlavu... a podobných rozporů profi přístup x amatérský je tam více...

V knížce je několik sekcí, kde jsou menší "recenze" a doporučení konkrétních zařízení - předzesilovačů, kompresorů, monitorů, zvukovek, mikrofonů atd. Tady je znát, že knížka je původem z USA, kde jsou ceny doporučovaných zařízení někdy i o dost výrazně nižší než u nás, protože pokud by se tím člověk u nás doslova řídil, stálo by ho domácí nahrávací studio odhadem tak 50-70 tisíc - zde je tedy trochu vidět rozdíl mezi mým a autorovým vnímáním pojmu "home recording".Daleko přínosnější by dle mého názoru bylo, kdyby zkušení "zvukaři" doporučili kvalitní zařízení i v levnějších cenových relacích, kde je přehršel různých modelů a výrobců pochybných kvalit a člověk by se rád zorientoval.

Tolik tedy k záporům, musím ale vyzdvihnout i klady knížky - vše je popsáno dostatečně srozumitelně a skutečně pro začátečníka, který nemá přesnou představu o nahrávání muziky, může být tato knížka branou do světa "recordingu" (je o dost jednodušší ke čtení než zmíněná Praxe zvukové techniky)

Na závěr tedy shrnutí:

Pokud jste začátečníci, knihu doporučuji k přečtení. Pokročilejším uživatelům ale asi knížka nenabídne nic moc nového (co třeba nepíšu v této mé PDF příručce :))

Pomohl-li Vám obsah webu či uvedeného PDF a chcete-li přispět  na jeho tvorbu, využijte toto tlačítko: