Vyhledávání

Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

"Recenze" a zkušenosti s několika typy Mikrofonů

při nahrávání jsem za x let používal různé mikrofony, některé dobré, jiné průměrné, někté vyloženě hrozné :). a zkusim zde alespoň některé z typů trošku představit a podělit se o zkušenosti

Shure PG58 - to byl první "pořádnej" mikrofon, který jsem koupil po zkušenostech s nepoužitelnýma počítačovejma mikrofonkama. To slovo "pořádnej" je v uvozovkách záměrně, protože tenhle mikrofon není žádnej zázrak. Rozsah 60kh - 15 kHz, vypínač (který u mikrofonů často proklínám) a zvuk takovej nemastnej / neslanej, ale použitelnej. Rozhodně ve zkušebně či na koncertě mikrofon svojí práci odvede, na kvalitnější nahrávání hlasů bych ho ale spíše nedoporučoval.

Shure SM57 - asi nejuniverzálnější  dynamický mikrofon na světě - tento mikrofon se "standardem" nestal pro nic za nic.  Frekvenční - rozsah 40Hz - 15kHz, frekvenční zdvih v rozsahu 5 - 7 kHz, který ma za následek jasnější zvuk . Tento mikrofon se kromě snímání bicích (bubnů)  často používá pro snímání kytarových aparátů. Ani zpěvy či akustické kytary snímané tímto modelem nezní vůbec špatně - u vokálů je však třeba před mikrofon umístit pop filtr, neboť mikrofon nemá žádnou ochranu proti nárazům vzduchu. Z tohoto faktu vyplývá asi  jediná nevýhoda mikrofonu  -  to, že s ním může být potíž při zvučení venkovního koncertu ve větrném počasí :).  Pokud si doma "zakládáte" domácí studio a uvažujete, jaký mikrofon si jako první pořídit, tak rozhodně bych do tohoto modelu "šel" -  jeho cena je vzhledem ke kvalitě hodně příznivá. Navíc při hraní s kapelou a zvučení se tento mikrofon rozhodně bude hodit.

Shure SM48 - nejlevnější model SM řady od Shure - s rozsah 55hz - 14kHz a který má docela slušný zvuk na vokály a občas s ním snímám kytarové reproduktory či virbl. Oproti PG58 má vice výškový a jasnější zvuk  a je lépe odolný oproti zpětné vazbě.

Soundking EH002 - čínská napodobenina SM 58ky.  Docela překvapující model a vedle Shure SM57 asi největší kandidát na vítězství v kategorii poměru cena/výkon. Za necelých 600,- totiž tenhle mikrofon alespoň subjektivně zvukově na vokálech rozhodně předčí Shure PG58 a dle mého ucha i SM48 (tj cca 2x - 3x dražší modely). Jasné výšky (což může ale u některých hlasů znít až nepříjemně) a docela solidní zpracování s vypínačem (který lze ale deaktivovat). Na seriózní nahrávání vokálů bych ho asi nedoporučil, ale na koncertech bych se ho nebál. Na různých diskuzích  jsou zmínky o tom, že mikrofon více "vazbí" - osobně jsem si ničeho takového nevšiml, ale zas je fakt, že z kapelou nehulíme PA zbytečně moc nahlas....   pokud tedy chcete koupit mikrofon a máte opravdu omezené finanční prostředky, zkuste tenhle mikrofon.

Soundking EH007 - "kopákovej" velkomembránovej dynamickej mikrofon, který je ideální pro snímání basového bubnu či basového aparátu. Bohužel osobně zatím nemám přímé srovnání s jiným obdobným typem mikrofonu, každopádně zvuk je myslím docela dobrej a já s ním kopák snímám dost často.

APEX 415 - kondenzátorový velkomembránový mikrofon - ideální na vokály, hlasy či akustické nástroje. Je to jeden z mnoha obdobných typů v cenové relaci mezi 3 - 5 tisíci kč, kde jsou většinou pouze malé rozdíly mezi jednotlivými typy kondenzátorových mikrofonů. Zvuk tohoto mikrofonu je velmi jasný, hlas ale nemá tendenci "sykat", což může být výhoda. Kladem je i možnost přepínatelné směrové charakteristiky.

APEX 180 - tužkový kondenzátorový mikrofon - většinou se tyto mikrofony pořizují v páru (matched stereo pair) pro stereofonní snímání zvuku. Stejně jako u výše uvedeného velkomembránového modelu naleznete v rozmezí cca 2 - 5 tisíc řadu různých "tužek" a kvalita je opět velmi obdobná. Většinou mají frekvenční rozsah 20hz-20kHz a jsou ideální pro snímání overheadů (činely), akustických nástrojů apod.

Behringer XM1800S  - tohle byl u mě trošku krok vedle - na kytarách měli kdysi akci pack tří těchto mikrofonů za necelejch 1000,- a zrovna v té době jsem rychle potřeboval víc mikrofonů a peněz moc nebylo, tak jsem koupil tyto - jejich kvalita je ale dost špatná, zvuk zahuhlanej a tupej,  rozsah je sice psanej 80hz - 15kHz, ale vejšky mi připadaj opravdu nevýrazný.  Možná do zkušebny jako "erární" mikrofony bych je asi klidně dal, na seriózní zvučení či třeba nahrávání rozhodně ne.

Behringher C1-U - USB kondenzátorový mikrofon  - narozdíl od předchozího modelu je tohle docela ucházející model - zvuk není sice tak dobrej jako např. u záměného "konkurenta" APEX 415, ale zas cena je oproti němu poloviční.... na domácí nahrávání demíček bych se tento mikrák nebál použít. Trochu jsou s ním ale problémy v programech používající ASIO ovladače (Cubase... ) nepodařilo se mi s ním získat nižší než cca 15ms latenci a celkově byl docela nestabilní záznam s výpadky signálu. Naopak třeba v Audacity či Cooleditu pracuje bez potíží ...