Vyhledávání

Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

HARLEY BENTON BEATBASS

Mini - recenze aneb pár čerstvých dojmů z používání baskytary HB beatbass.

Jsem fanda (rozuměj "magor") do Beatles, tak jsem si už dlouho přál vlastnit "houslovou" baskytaru, na kterou hrál Paul McCartney. Baskytary Hofner jsou defacto slavné hlavně díky tomuto modelu "violin" basy a v dnešní době je k dispozici na trhu řada modelů jak přímo od firmy Hofner, tak i od jiných firem - např. Epiphone či Harley Benton (dále HB) - to je firma, která výrábí nástroje pro asi největší evropský obchod s hudební technikou - thomann.de

Jelikož nejsem baskytarista a kytaru mám defacto jen na doma, nekupoval jsem ani originál, ale vybral jsem si levnou kopii právě od HB, která se dá sehnat za necelé 4tisíce přímo u výrobce.

Popis

Podobně jako originál, je i tato baskytara lubová - tedy "dutá",  což má výrazný vliv na její výlsedný kulatější zvuk. HB verze je osazena dvěma humbucker snímači a má tři základní ovladače - hlasitost obou snímačů a tónovou clonu. Velmi mě překvapilo, že v ceně byl i docela kvalitní měkký obal a dokonce kabel (byť né příliš dlouhý) . Základní dodávané struny jsou klasické "roundwound" (vinuté? či jak to přeložit) struny.  Vizuální provedení kytary, jak vidíte na obrázku, je v sunburst odstínu.

Dojmy

Dříve jsem hrál na kopii basy Fender Jazz Bass a první rozdíl, který jsem u Beatbassy zjistil je kratší menzura, kterou, stejně jako originální hoffnerky, tento nástroj má. To je výhodou zejména pro kytaristy, kteří přesedlají na basu, neboť se jim bude hrát o dost lépe než na jiné baskytary.  Struny byly z továrny trochu výše, než se mi líbilo, výška se dá ale poměrně snadno snížit přímo na kobylce. Basa i bez seřizování docela slušně ladí, nezdá se mi jen pár tónu nad cca 17. pražcem, ale tam stejně nehraju :).

Zvuk - krkový snímač dává velmi hutný basový zvuk, bez výraznějších středů, ty naopak lze k signálu "přimíchat" pomocí ovladače kobylkového snímače. Tónová clona naopak může zvýšit čitelnost basové linky a zvýraznit např. náběh - attack tónu.   Tím, že je kobylka "vystouplá" a nic struny na kobylce nepřekrývá, se snadno v případě potřeby dá basa a struny tlumit (muting) přímo rukou při hraní.  Pro více "retro" zvuk je pak doporučeno natáhnout na kytaru hlazené (flatwound) struny.

zvukové samply najdete např. na stránkách výrobce/prodejce: https://www.thomann.de/gb/harley_benton_beatbass.htm

Závěr - myslím že zvuk i provedení basy je odpovídající její ceně - pokud bych chtěl s basou více hrát na veřejnosti, asi bych si spíš pár tisíc připlatil za levnej model orig. Hofnerky (serie Ignition jsou k dostání od 7tis) - na doma, cvičení  a občasné koncertováná je to ale myslim slušnej nástroj.