Vyhledávání

Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

STAGG SW205

Menší recenze 12ti strunné kytary Stagg

Již delší dobu jsem se rozhlížel po obchodech po 12ti strunných kytarách. Tento typ kytary byl  populární hlavně ve folkové a bluesové muzice v první polovině 20. století. V 60. letech se rozšířilo použití elektrické 12ti strunnné kytary (tam vynikaly hlavně kytary od firmy Rickenbacker) a kapely jako Beatles, Byrds či Searchers zajistili 12ti strunným kytarám "nesmrtelnost" a i když v současné moderní muzice se již tak často nepoužívají, tak jejich specifický a plný zvuk je nezastupitelný žádným kytarovým efektem.

Standardní 12ti strunná kytara má, jak název napovídá, 12 strun - první čtyři struny od spodního E jsou zdvojené s rozdílem o oktávu (tedy Ee Aa Dd Gg) a nejvyšší dvě struny (H a E) jsou zdvojené ve stejné tónině. Co se týká pořadí strun, u akustických 12tek se většinou řadí systémem vysoká-hluboká (či "tenka-tlustá") struna - pohledem zezhora na kytaru. Na elektrických 12ti strunkách to zas často bývá naopak. Osobně mi lépe sedí první varianta.

Při koupi tohoto Stagga byla pro mě hlavním kritériem cena - chtěl jsem 12ti strunnou kytaru na hraní na oslavách, na večírcích, u ohně apod, takže  jsem nehledal mistrovský nástroj, nepotřeboval jsem, aby měl zabudovaný snímač a nechtěl jsem tedy do něj "vrazit" moc peněz.

Jelikož je pro mě pohodlné nakupování na Kytarách, objednal jsem si tam tedy tenhle typ za 2900,-, k tomu jsem si vybral obal a ladičku (ta je u dvanácti-strunky docela důležitá) a za pár hodin už mi volal  kurýr a zásilku přivezl.

Po rozbalení jsem kytaru nejprve pořádně zkontroloval - to doporučuji provést a zjistit tak, zda není někde odštíplá, odřená apod. Můj kus byl ok, takže jsem se zaměřil na kytaru jako takovou - první, co Vás zaujme, pokud jste nehráli na 12ku, je šířka krku - je z pochopitelných důvodů širší než většina 6ti strunných kytar. Prvních pár tónů a akordů bylo docela nezvyklých, ale po pár minutách si zkušenější hráč docela zvykne na rozložení strun.

Nejvíc jsem se u téhle levné 12ti strunky bál kobylky a vrchní desky - tah strun je totiž o dost vyšší než u běžných kytar a tak jsem se bál, zda se nebude kobylka odlepovat, či se nebude bortit vrchní deska kytary - naštěstí není vůbec "vyboulená" , kobylka také nemá žádné podezřelé mezery. "Trvanlivost" se ale ukáže až po delší době, tak časem dám vědět, zda kytara ještě "drží" :)

Kytara má velmi příjemný dohmat, ladí i ve vysokých polohách,  krk lze samozřejmě utahovat šroubem a ladící kolíky a mechanika je železná, což je další klad.

Co se týká zvuku, tak kytara má jasnej "zvonivej"zvuk (zde záleží tedy hodně na strunách) a hlasitost je díky 12ti strunnám o něco vyšší než u obdobné 6ti strunky.

Hned při prvním hraní mi praskla nejtenčí struna (vysoké G), takže doporučuji natáhnout  na kytaru kvalitní sadu strun.