Vyhledávání


Kontakt

Webmaster

E-mail: lkadlec@email.cz

Praktické zkušenosti z nahráváním na korg d888

 V tomto článku se s Vámi podělím o pár zkušeností, které jsem nasbíral při nahrávání na osmistopý rekordér Korg D888

V dubnu 2010 jsme s naší revivalovou 60s kapelou uspořádali v klubu U Vodárny (Praha, Korunní 75) pravidelnou "60s show", kde jsme hráli my -  "Zvonimír Mňouk a Wolfgang Šmekoralda", náš jam band "Ukrutně žíznivé veverky"  a hosté, Beatles revival The Beatboons. Tedy tři kapely a já jsem se rozhodl, že poprvé pořádně prověřím výše uvedeného Korga v "akci" a celou 60s show nahraju.

 

Přípravy:

Tak samotné přípravy začaly nákupem vybavení - měl jsem dosud doma jen 2 mikrofony Shure PG58 a jeden mikrofonní stojan, takže první krok byl nákup mikrofonů, kabelů a dalších základních věcí. Ve Vodárně je výhoda, že si lze zapůjčit místní stojany a i několik dalších mikrofonů, takže bylo o starost méně.

Vodárna je malej klub kombinovaný s restaurací - je tam místní PA, docela kvalitní, velký mixpult, odposlechy a člověk si ale musí zvučit sám (což jsme se za těch X koncertů tam již naučili). Odpadl tedy problém s domluvou se zvukařem, což v některých jiných klubech může být problém.

Druhou fází příprav bylo vytvoření tzv. technického rozvrhu nahrávání pro každou z kapel -  naše první poloakustická kapela ZMaWŠ má 4 zpěvy, 1x elektrickou, 1xakustickou a 1x basovou kytaru + bubeník hraje na  virbl a hihat (nevyužívá kopák ani činely) - udělal jsem si tedy ve Wordu jednoduchou šablonu, kde jsem si už dopředu pro každou z kapel vymyslel rozvržení stop a nástrojů - tedy např. že mikrofon hlavního zpěvu bude zapojen do 1. vstupu  na Korgu apod. Zde je tahle wordovská šablona.  Jelikož tyto kapely, až na výjímky, během koncertu používaly stále stejná komba/bicí/mikrofony, udělal jsem rozvržení tak, aby se minimalizovalo přepojování kabelů mezi jednotlivými kapelami.

Tenhle rozvrh se na místě ukázal jako  VELMI  užitečný a ušetřil mi značný kus práce, neboť jsem pak během koncertu kdykoliv věděl, co je např. zapojeno ve vstupu 6, když hrála druhá kapela apod.

 

Na místě: příprava a zapojování

Celkovým záměrem bylo vytvořit "zvuk" přímo na Korgu D888 (kromě nahrávání umí posloužit dobře i jako mixpult) a do hlavního mixpultu v klubu poslat už jen výsledný stereo výstup z rekordéru a ten poslat jak to hlavních beden tak i do odposlechů.  Na bedny jsem plánoval poslat jen vokály, nástroje by měly být slyšet z pódia bez obtíží.

Do Vodárny jsme s klukama dorazili na šestou (koncert měl začít po osmé) a já jsem se hned vrhnul na zapojování. Vybavení jsem neměl zdaleka ideální, z mikrofonů jsem měl: 2xShure PG58, 1xShure SM48, 3xBehringer dynamický mikrofon a 2x zapujčený místní Shure SM58. Stojanů bylo dostatek, bicí byly brzo postaveny, takže se mohlo začít nazvučovat.

Pro naší kapelu, která koncert zahajovala, jsem se rozhodl dát na zpěvy nejlepší mikráky, které jsem měl k dispozici (SM řadu od SHURE). ke kytarám jsem dal PG58ky - já hrál přes kombo VOX DA 20 a druhý kytarista přes svého VOXe AD15.  Baskytaru jsem propojil přímo XLR výstupem z basového komba do rekordéru. Problém byl s bicíma - zbyla mi na ně jen jedna stopa, naštěstí jsme poloakustická kapela a náš bubeník používá jen virbl+hihat, takže jsem to vyřešil umístěním mikrofonu (jeden z behringerů)  právě k těmto nástrojům.

Náš baskytarista si přinesl mikrofon vlastní (značky Samson)+ vokální procesor a zde se objevil menší problém při propojování výstupu z procesoru do rekordéru - pokud jsem jej propojil kabelem XLR-Jack 6mm, ozýval se z reproduktorů (i na nahrávce) brum 50hz - to se vyřešilo v momentě, kdy jsem propojil procesor s korgem pomocí XLR-XLR kabelu.

Jakmile bylo vše zapojeno, propojil jsem Korg D888 s hlavním mixpultem v klubu a mohli jsme začít nastavovat hlasitost jednotlivých hlasů a odposlechu. Při zvukovce jsem zkontroloval úroveň signálu jednotlivých kanálů (zda nějaký z nich "neklipuje") a v půl deváté vše vypuklo. Před samotným nahráváním jsem na Korgu vytvořil "new song" a nahrával do něj náš set v jednom kuse  - to zamezí  velkému čekání po ukončení nahrávání, protože se na konci neukládá UNDO soubor - to je velmi důležité - pokud nahráváte delší část vystoupení, nikdy na Korgu D888 nepokračujte po stopnutí  v nahrávání v té samé složce - tedy písni. Vytvořte novou složku  - "new song" - jinak po druhém stopnutí nahrávky budete muset i několik (občas desítek! ) minut čekat, než rekordér undo soubor vytvoří. Toto je bohužel menší problém u jinak vynikajícího rekordéru.

 

Nahrávání

Po spuštění nahrávání jsem udělal chybu, za kterou jsem si pak nadával, ale kterou už příště neudělám - nezkontroloval jsem po spuštění nahrávání stav jednotlivých kanálů a zda do nich "proudí" signál - stalo se tak, že se sice nahrávalo všech osm stop, ale druhý kytarista předtím vypnul mikrofon, který měl u kytarového komba, takže se druhá kytara nenahrávala (všiml jsem si toho náhodou až asi 3 písničky před koncem našeho setu). Takže poučení z toho plyne, že je dobré pohledem ověřit, zda opravdu i po zapnutí nahrávání všechny mikrofony "berou" signál.  Dalším poučením je - nepoužívat mikrofony s vypínačem :)).

 Takže naše část vystoupení po cca 50ti minutách skončila. Vypnul jsem nahrávání, ihned jsem v Korgu opět vytvořil "new song" (důvody viz výše) a vše bylo tedy připraveno pro spuštění nahrávání druhé kapely. S tím jak se změnila kapela, změnil se i počet zpěvů, nyní byly místo 4 potřeba jen 2 zpěvy, takže se mi 2 kanály uvolnily pro lepší nazvučení bicích - nazvučil jsem tedy kopák, druhý mikrofon jsem nechal u virblu/hihat a třetí mikrofon jsem umístil jako provizorní "overhead" nad opačnou stranu bicích nad činely a přechody. Druhá část se nahrála bez problémů a stejně tak třetí kapela, The Beatboons, kteří hráli ve stejném složení, jako druhá kapela.

 

 Mixáž

S mixingem, se přiznám, zatím trochu bojuju - né nadarmo se říká, že je to nejtěžší práce v pomyslném řetězci tvorby finální nahrávky. Po transferu nahrávek z Korgu do domácího počítače jsem nahrávku mixoval několikrát, výsledek je celkem uspokojivý, ale cítím, že by určitě mohl být i lepší.

 

Nabízím zde ukázky z nahrávky z onoho večera pro představu:
Zvonimir Mňouk a Wolfgang Šmekoralda - Handle with care (Traveling wilburys cover)
Ukrutně žíznivé veverky - Wipe out! (Instrumentálka)
The Beatboons - Cry for a shadow (instrumentálka od Bijátls)

 

 Tak co říci závěrem? Snad jen to, že rozhodně je co se učit,  takže budu rozhodně nahrávat častěji  a budu se snažit trochu vylepšit kvalitu výsledných nahrávek. A co vy? Jaké máte zkušenosti s nahráváním koncertů ? Pošlete mi je emailem na luke@basketles.cz , můžu zde udělat i sekci Vašich zkušeností, pokud bude zájem.

 

Pomohl-li Vám obsah webu či uvedeného PDF a chcete-li přispět  na jeho tvorbu, využijte toto tlačítko: